wedi GmbH

Eenvoudig, snel en veilig: wedi ontwerpt kloosterbaden van de doucheafvoer tot aan het wandoppervlak

Hout als een uitdaging in natte ruimten

Het Trappistenklooster, een eerbiedwaardig gebouw in Chimay, België, biedt de monniken van Scourmount sinds 1862 een plaats van gebed en werk aan. Voor bezoekers die de rust van de monniken een tijdje willen delen, is een vleugel van het klooster, bekend als het "hostel", altijd open. Elk van de 60 kamers heeft een eigen badkamer, waarvan er 20 onlangs zijn gerenoveerd. De monniken ondernamen de algehele renovatie van de oude baden om waterschade door versleten afvoerkanalen en leidingen te voorkomen. Naast de nieuwe technologie werd ook rekening gehouden met andere aspecten: Dit zou de sfeer van dit zeer bijzondere gebouw moeten behouden. Bovendien moest de houten onderbouw in de badkamers tegen vocht worden beschermd, en moest de isolatie worden gewaarborgd, zodat de accommodatie, net als de rest van het klooster, een plek van rust en stilte werd. De twee medewerkers Martin Delwart en Serge Urbain aan de klantzijde zorgden voor het project en implementeren het stap voor stap. Het werd al snel duidelijk dat de houten constructie van de onderbouw het onmogelijk maakte om echte natuurstenen te installeren. Op zoek naar een even esthetisch alternatief voor de blauwe steen van Henegouwen, kwamen de bouwers wedi tegen. De producten van het bedrijf Emsdetten voldoen niet alleen aan alle eisen van het gebouw – de antracietzwarte designvlakken van de wedi Top Line serie voor de bekleding van de muur en vloeroppervlakken passen perfect bij de sfeer van het klooster dankzij hun natuurstenen uiterlijk.

De uitdaging - waterbestendige douches op hout

Door de ouderdom van het gebouw waren de waterleidingen en waterafvoer al erg versleten. Een volledige renovatie volgens de richtlijnen van de EU-normen was daarom niet ver weg. Om alles professioneel te integreren heeft architect Pascale Leroy de vloer van de douches verhoogd. Het speciale kenmerk: De constructie moet van hout gemaakt zijn. Als je er tegels op had willen leggen, had je ze van de grond moeten loskoppelen om scheuren en barsten te voorkomen. Omdat: Hout werkt permanent, en dus beweegt de ondergronds. Olivier Huart, planner van het bedrijf spie, kon geen tegellaag vinden in het gebied die deze uitdagende bouwplaats wilde overnemen. Dus onderzocht hij naar een alternatieve technische oplossing en kwam wedi tegen. De panelen van geëxtrudeerd polystyreen hard schuim leken te zijn gemaakt voor de eisen van het klooster: "Ze zijn waterdicht, ontkoppelbaar en isolerend," legt Roel Beernaert, technisch adviseur bij wedi uit. Omdat het familiebedrijf Emsdetten nog onbekend was bij de planner, presenteerde hij de producten die geschikt waren voor de kloosterbaden als voorbeelden: "Onze drempelvrije douches zijn gemakkelijk aan te passen aan de individuele omstandigheden van de kamers, eenvoudig in elkaar te zetten en kunnen gebruikt worden door mensen van alle leeftijden," legt Roel Beernaert uit. Hij demonstreerde de waterdichtheid door middel van een zelfgemaakt waterbakje gemaakt van geknipte wedi bouwplaten, gelijmd met de wedi 610 lijm en afdichtmiddel, waardoor de veilige bescherming voor het gevoelige houtsubstraat werd aangetoond. "Omdat onze producten fungeren als substructuren die ook ontkoppeling vormen, hadden de elementen kunnen worden betegeld zoals oorspronkelijk gepland. Met onze topoppervlakken heb ik ook Martin Delwart en Serge Urbain geïntroduceerd als alternatief voor conventionele tegels, die snel te verwerken en eenvoudig te monteren zijn. Twee werden opgewonden door de kans om alle producten voor de kloosterbaden van één enkele bron te krijgen, „hij zegt met vreugde.

wedi als complete oplossing

Tijdens de renovatie van het eerste bad gaf Roel Beernaert advies en hulp aan David Audain's team van ambachtslieden ter plaatse en liet de medewerkers zien hoe ze de wedi producten veilig en gemakkelijk kunnen installeren. Voor de renovatie van de kloosterbaden werd tussen de houten balken van de vloerconstructie een precies op maat gemaakte wedi Fundo drain-substructuur gebruikt. Na de precieze installatie van de afvoer werd het fundo Primo doucheelement op vloerniveau aangebracht. Het grote voordeel: In de wedi-doucheelementen is de helling altijd in de fabriek opgenomen. Het Fundo Primo doucheelement is ook gemaakt van geëxtrudeerd polystyreen hard schuim, dat het oppervlak betrouwbaar beschermt tegen vocht. Om de resterende vloerruimte veilig te stellen, legde het team van ambachtslieden wedi bouwpanelen op de gehele badkamervloer. Omdat het materiaal niet alleen waterdicht is, maar ook ontkoppeld en geïsoleerd, bleef geen enkele wens van de gebouweigenaren onvervuld – en met slechts één materiaal.

Esthetisch en veilig

Nadat de delicate houten vloer werd beschermd tegen vocht, moesten de muren en vloeren van de badkamers worden ontworpen om het object te passen, esthetisch en functioneel. Ook hier werd de keuze gemaakt met wedi-materiaal – in het bijzonder: De joint-free design oppervlakken wedi Top Line, die een stijlvol alternatief bieden voor de klassieke tegel. Om de wedi-doucheelementen optimaal te kunnen bedekken heeft de fabrikant ook een overeenkomstig oppervlak – de Fundo Top – in zijn productassortiment. Dit wordt optimaal afgestemd op het element met zijn helling en grootte. De elementen van de bovenwand zijn ook geschikt voor de muren en de vloer buiten de douche. Ondanks hun grote afmetingen zijn ze zeer licht en eenvoudig in elkaar te zetten. De muren van het douchegedeelte waren van tevoren bedekt met wedi-bouwpanelen. Dit is de perfecte basis voor de elementen van de bovenwand. De verbindingen van de bouwplaten zijn verlijmd met lijm en afdichtmiddel van wedi 610. Een zelfklevende weefseltape versterkt de naden nog verder. Om een veilige en langdurige installatie van de nieuwe wandoppervlakken te garanderen, werden ze ook aangebracht met de wedi 610-lijm en -afdichtmiddel. Om de verbindingen tussen de individuele oppervlakte-elementen te dichten, gebruikten de ambachtslieden meeldauwvrij silicone in dezelfde kleur. Ook hier wordt tijd bespaard in vergelijking met de conventionele tegel, omdat afval geen probleem is. Het overschot op de vlakken van de bovenvlakken van de wedi kon zelfs betekenisvol worden 'gerecycled' – de ambachtslieden hebben het verwerkt tot plinten. Omdat de wedi-topoppervlakken volledig gekleurd zijn, vormt het materiaal dus een stijlvolle overgang van vloer naar muur. En wedi Top Line overtuigt ook in het gebruik ervan: Het hoogwaardige materiaal voelt bijzonder aangenaam aan en voelt altijd op een goede temperatuur. Omdat het antislip en antibacterieel is, zorgt het voor een bijzonder veilige douchervaring en verhoogt het de hygiënefactor in de badkamer. In termen van kleurontwerp hebben de eigenaren voor koolstofzwart gekozen. De natuurstenen look van de designoppervlakken doet denken aan de oude Belgische Bleu stenen tegels en past dus heerlijk in de sfeer van het klooster.

Bouwers en ambachtslieden profiteerden meerdere malen van de wedi-producten in het project. De veilige en praktische totaaloplossingen uit één enkele bron en de geavanceerde productkenmerken hebben de processen op de bouwplaats aanzienlijk vereenvoudigd en Versneld. Ondanks de beperkingen van de pandemie werd al het werk uitgevoerd zoals gepland. Nu in totaal 20 badkamers met succes zijn gerenoveerd, zijn alle betrokken partijen zeer tevreden. Nu is het "hostel" in de Abdij van Scourmont weer open voor iedereen die iets meer voor zichzelf wil vinden in de afzondering van het Trappistenklooster.

Publicatiedatum

November 2022